امیدی تازه برای درمان بیماری‌های خونی

روش جدید درمان بیماری‌های خونی در شیراز

سرطان و بیماری‌های خونی مانند تالاسمی با استفاده از روش PGD HLA typing ،برای نخستین بار در ایران درمان می‌شود.

سرپرست آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی استان فارس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: این روش علمی برای نخستین بار در کشور برای درمان بیماری‌های خونی با استفاده از خون بند ناف نوزاد خواهر یا برادر در شیراز امکان پذیر شد.

دکتر رضا پژومند اظهار داشت: در این روش پیشرفته ژنتیکی که پس از سه سال تلاشِ متخصصانِ شیرازی فراهم شده برای یک خانواده ناقل تالاسمی و دارای یک فرزند مبتلا به تالاسمی، جنینی به رحم مادر انتقال پیدا می کند که نه تنها سالم است بلکه می توان از خون بند ناف نوزاد تازه متولد شده برای درمان تالاسمی فرزند بیمار نیز استفاده کرد.

 

سرپرست آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی استان فارس گفت: پس از آزمایشات ژنتیکی روی والدین و فرزند بیمار ، جنین‌های حاصل از تخمک و اسپرم والدین از لحاظ ژنتیکی بررسی شدند و جنین پسر سالم و دارای “فاکتور سازگاری بافتی دقیقاً همانند فرزند بیمار مبتلا به تالاسمی” به رحم مادر انتقال پیدا کرد و هم اکنون مادر در حال سپری کردن هفته‌های پایانی بارداری و فرزند بیمار در انتظار درمان نهایی است.

این پزشک متخصص ژنتیک بیان کرد: از این روش ژنتیکی نه تنها برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌شود، بلکه برای درمان بیماران مبتلا به سرطان خون نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.

دکتر پژومند افزود: این روش علمی برای بیماران مبتلا به سرطان‌های خون و بیماری‌هایی که با پیوند مغز استخوان درمان می‌شوند، می‌تواند به عنوان تنها روش درمانی استفاده شود.

سرپرست بخش ژنتیک آزمایشگاه پزشکی قانونی استان فارس تصریح کرد: در این روش که به آن PGD HLA matching گفته می شود به جای برداشت از مغز استخوان فرد دهنده که همراه با جراحی و عوارض جانبی برای فرد دهنده است از خون بند ناف فرزند متولد شده برای درمان فرزند بیمار استفاده می‌شود و هیچ اثر جانبی برای دهنده وجود ندارد.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز افزود: روش تشخیصی ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) فرآیندی است که با آن می‌توان از تولد بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرد تا فرزندی سالم متولد شود.

دکتر پژومند ادامه داد: در پنج سال گذشته در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز ناباوری شیراز بیش از هزار مورد پی‌جی‌دی به منظور بررسی ژنتیکی جنین قبل از کاشت در رحم مادر با موفقیت صورت گرفته است.

این عضو سازمان نظام پزشکی شیراز با تشریح بیشتر در خصوص کاربرد این روش علمی افزود: به زبان ساده روش درمان از راه پی جی دی انقلابی در کاربرد ژنتیک و کمک به زوجین برای فرزند آوری سالم ایجاد کرده است، زیرا بدون استفاده از این روش دانش ژنتیک تنها برای تشخیص بیماری‌ها در فرزند و جنین کاربرد داشت.

پژومند تصریح کرد: با روش پی‌جی‌دی می‌توان جنین ۳ تا ۵ روزه که با لقاح آزمایشگاهی ایجاد شده، بررسی کرد و تنها جنین‌های سالم را به بدن مادر انتقال داد که این روش در انتخاب جنسیت نیز کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 80
  • 272
  • 32,904