انعکاس نشست مشورتی جامعه صنفی آزمایشگاهیان بالینی کشور در روزنامه سپید

دومین نشست مشورتی جامعه صنفی آزمایشگاهیان بالینی کشور با حضور‌ اعضای هیئت مدیره‌، نمایندگان استانی و نمایندگان کمیته‌ دانشجویی پس از شروع به کار هیئت مدیره‌ جدید ، با محور اصلی «مشکلات و چالش های حضور نیروهای غیر علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه تشخیص پزشکی » در تهران و در روزهایی برگزار شد که شاهد تحول و تغییرات مثبتی هر چند اندک از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی ‌در جلوگیری از حضور نیروهای غیر‌علوم آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی کشور هستیم و بالطبع افزایش این تعاملات‌، می‌تواند نویدبخش حرکتی پرنشاط و پویا در مسیر تعالی نظام سلامت و رفع یکی از دغدغه های اساسی و معضلات مزمن آزمایشگاهیان ایران گردد.

حاضرین در این شورای مشورتی به‏عنوان نمایندگانِ کارکنان خدوم آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، در گردهمایی خود بر محورهای زیر اتفاق نظر حاصل کردند:

۱ – در راستای حفظ حقوق گیرندگان خدمت در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، از آنجا که بکارگیری کارکنان غیرعلوم آزمایشگاهی و فاقد صلاحیت علمی و حرفه‌ای، نه تنها می‌تواند کیفیت خدمات آزمایشگاهی را تهدید و جان و سلامت بیماران را با ریسک غیرضروری مواجه کند، بلکه بخودی خود مصداق دخالت غیرمجاز در امور پزشکی‌ و مستحق برخورد قانونی بوده بنابراین از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار می‌رود به عنوان تنها متولی و مرجع این رشته ی بالینی،‌ با اتخاذ تدبیر و اقدام اساسی از هر گونه بکارگیری این افراد جلوگیری بعمل آورد.

۲ – از تمامی موسسین و مسئولین فنی آزمایشگاهای تشخیص پزشکی کشور انتظار می‌رود از پذیرش افراد غیر علوم آزمایشگاهی و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف وزارت علوم تحت عنوان کارآموز‌، کارورز و یا دیگر عناوین خودداری فرمایند زیرا حضور این افراد حتی در کوتاه مدت در آزمایشگاه سبب ایجاد توقع کاذب جهت کار در آزمایشگاه می‌گردد .

۳ – از معاونت محترم آموزشی و دفتر بازرسی و نظارت بر عملکرد وزارت بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی درخواست می‌گردد نسبت به تعطیلی مراکزمتعدد شامل موسسات آموزش آزاد، آزمایشگاه های خصوصی ، جهاد دانشگاهی و …. که برگزار کننده دوره‌های تخصصی و عملی آموزش افراد غیر مرتبط (‌با هدف توانمندی سازی و کاردر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی ) اقدام نمایند.

۴ – مجدانه از معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی درخواست می‌گردد صرفا افرادی مجاز به شرکت در آزمون و ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری تخصصی زیر‌مجموعه‌های رشته علوم آزمایشگاهی بالینی وزرات بهداشت باشند که دارای مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی هستند تا یک گام اساسی دیگر در حذف غیر مرتبط در آزمایشگاه برداشته شود زیرا هدف از تربیت دانش آموختگان وزارت علوم و دانشگاه آزاد در رشته‌های زیست شناسی جانوری، گیاهی، میکروبشناسی و ….. ابداً جهت فعالیت در آزمایشگاه تشخیص پزشکی نمی‌باشد.

۵ – انتظار بر این است که معاونت محترم توسعه و منابع وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی صریحاً به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام فرمایند تا از استخدام فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف غیر علوم آزمایشگاهی‌ در جایگاه و پست سازمانی کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی جلوگیری نموده و از اختصاص و تبدیل پست‌های سازمانی “‌کارشناس آزمایشگاه” به افراد غیرعلوم آزمایشگاهی که از راه‌های مختلف وارد مراکز درمانی و ستادی شده‌اند خودداری نمایند. همچنین هر‌گونه بکارگیری فارغ التحصیلان غیر علوم آزمایشگاهی تحت عنوان شرکتی‌، تبصره ماده ۳، تبصره ماده ۴ و …. جهت فعالیت در آزمایشگاه تشخیص پزشکی ممنوع گردد.

۶- از آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به عنوان متولی آزمایشگاه‌های انتظار می‌رود از بکار‌گیری ممیزین و ارزیابان غیر‌مرتبط در دانشگاه های علوم پزشکی خودداری نمایند. زیرا این امر خود جلوه‌ای از اعتبار بخشیدن به حضور این افراد در آزمایشگاه خواهد بود.

لینک روزنامه سپید آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.