رئیس هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور در گفتگو با سپید

حسن قجاوند، رئیس هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور در گفتگو با سپید به برخی از دغدغه‌های فعالان علوم آزمایشگاهی اشاره می‌کند و می‌گوید: «فعالان عرصه علوم آزمایشگاه با سختی کار زیادی مواجه هستند. طبق قانون، حرفه آنها در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد، اما متاسفانه این قانون را رعایت نمی‌کنند.

نکته قابل تاسف اینجاست که فعالان علوم آزمایشگاهی در بخش خصوصی، کلا مشمول این قانون نیستند، آن هم در حالی که بخش قابل توجهی از ارائه دهندگان خدمات علوم آزمایشگاهی در بخش خصوصی فعال هستند.»

او تاکید می‌کند: «یکی از عمده گروه‌های فعال در دوران کرونا، فعالان علوم آزمایشگاهی هستند که نقش حیاتی در فرآیند مهار و کنترل کرونا دارند. خیلی از این افراد به کرونا مبتلا شدند و برخی از همکاران ما نیز در مسیر خدمت به مردم شهید شدند. بسیاری از فعالان علوم آزمایشگاهی، خطر ابتلا به کرونا را به جان خریده‌اند و در مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی حضور دارند. بسیاری از آنها به طور نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند و نمونه گیری از بیمار را انجام می‌دهند. با این وجود شاهد هستیم که فعالان علوم آزمایشگاهی در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار ندارند، آن هم در حالی که مثل سایر کادر درمان به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.» قجاوند خاطرنشان می‌کند: «یکی از عمده مشکلات فعالان علوم آزمایشگاهی، حضور نداشتن آنها در سازمان نظام پزشکی است. سازمان مستقل نظام آزمایشگاهیان هم نداریم و به همین دلیل، بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات فعالان آزمایشگاه‌ها به گوش مسئولان نمی‌رسد. این مساله را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان علوم آزمایشگاهی دانست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.